Karhu on täyttä olutta vain aikuisille.

Olisiko papereita?

Olethan täyttänyt
18 vuotta?

Karhu 0,0%

karhu-nolla-4

ÄLÄ KYSY TYHMIÄ.
KARHU 0,0 %
SE ON KARHUA.

ÄLÄ KYSY TYHMIÄ.
KARHU 0,0 %
SE ON KARHUA.

Suomalainen joutuu yhä selittelemään alkoholittoman oluen juomista

Alkoholittoman oluen yleistymisestä huolimatta suomalaisten asenteissa on yhä parantamisen varaa, paljastaa Sinebrychoffin tekemä asennetutkimus. Alkoholittomia vaihtoehtoja nauttivat voivat joutua tyhmien kysymysten tai jopa painostuksen kohteeksi sosiaalisissa tilanteissa.

Sinebrychoffin tutkimukseen osallistui 1009 suomalaista miestä ja naista. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä alkoholittoman vaihtoehdon valitsemisesta seuraa sosiaalisissa tilanteissa, joissa nautitaan myös alkoholia.

Sosiaalista painetta ja tekosyitä

Jopa yli 40 % vastaajista, joilla on vähintään kerran kuussa sosiaalisia tilanteita, on kokenut vähintään silloin tällöin sosiaalista painetta juodessaan alkoholittomia tilanteessa, jossa muut juovat alkoholia. Erityisesti painetta tutkimuksen mukaan ovat kokeneet nuoret aikuiset.

Yli puolet niistä vastaajista, joilla on sosiaalisia tilanteita vähintään kerran kuussa, on joskus valehdellut tai keksinyt tekosyyn, jotta ei tarvitsisi selitellä alkoholitonta valintaa.

Tyhmiä kysymyksiä

Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä alkoholittoman oluen ja muiden panimojuomien nauttijoilta kysytään. Ei liene yllätys, että kysymykset ”Oletko kuskina?” ja ”Oletko raskaana?” ovat vakiokysymysten joukossa.

Terveystrendi näkyy siinä, että kysymys ”Onko huomenna treenit?” on yksi yleisimpiä kysymyksiä. Tyypillinen kysymys on myös se, että eikö henkilö saanut lupaa puolisoltaan nauttia alkoholia.

Vastaajien saamia kysymyksiä:

”Oletko raskaana?”
”Oletko autolla?”
”Eikö vaimo anna lupaa ottaa?”
”Onko sulla antibioottikuuri?”
”Oletko uskovainen?”

”Alkoholittomien kuluttajien kokemat ns. tyhmät kysymykset paljastavat, että suomalaisilla on edelleen turhan paljon asenteita ja ennakkoluuloja alkoholittomuutta kohtaan sosiaalisissa tilanteissa. Ottaen kuitenkin huomioon kysynnän, tarjonnan ja nykyisten alkoholittomien oluiden laadun, kehitys on harpannut ja harppaa oikeaan suuntaan. Alkoholittoman nauttimista ei pidä kyseenalaistaa, mutta sen kyseenalaistaminen kyllä”, sanoo Karhu- ja KOFF-oluiden tuotepäällikkö Niklas Rinne Sinebrychoffilta.

Perustelujen tivaamista, taivuttamista

Yli puolet vastaajista on joutunut lisäksi perustelemaan alkoholitonta valintaansa. Alkoholittoman vaihtoehdon haastaminen ei aina pääty edes paineeseen tai perustelujen tivaamiseen, jopa 43 % vastaajista* kertoo, että heitä on yritetty vähintään silloin tällöin jopa taivuttaa juomaan alkoholillista vaihtoehtoa.

Positiivista palautetta enemmän
ja valinta hyväksyttävämpää

 

Vaikka asenteissa on yhä parantamisen varaa, tutkimus paljastaa kuitenkin myös hyvin positiivisen ilmiön: Positiivisen palautteen määrä on negatiivista suurempi. Moni vastaajista kertoo saaneensa positiivista palautetta alkoholittoman oluen nauttimisestaan sosiaalisissa tilanteissa. Suurin osa kokee, että alkoholittoman valinta on nykyään sosiaalisesti hyväksyttävämpää kuin ennen.

Tutkimus heijastaa myös alkoholittoman oluen suosiota; lähes joka viides juo usein alkoholitonta juomaa tilanteessa, jossa muut juovat alkoholia ja lähes puolet vastanneista silloin tällöin.

Alkoholittomien oluiden suosio
jatkaa huimaa kasvuaan

 

Alkoholittomia oluita myydään Suomessa enemmän kuin koskaan, ja esimerkiksi Sinebrychoffin alkoholittoman oluen valikoima on kasvanut viime vuosina muutamasta oluesta kymmeneen vaihtoehtoon.

Myös Taloustutkimus on tutkinut alkoholiasenteita, ja alkoholittomuus oluen valintaperusteena on noussut suhteellisesti eniten vuodesta 2020. Verrattuna edellisvuoteen vuonna 2021 alkoholittomuus kasvoi valintaperusteena 50 %. Tämän tutkimuksen mukaan yhä useampi ostaa alkoholitonta olutta vuoteen 2020 verrattuna.***

Sinebrychoffin Karhu-olut panostaa 2022 alkoholittomaan olueen, kansainvälisestikin palkittu**** Karhu 0,0 % saa uusia pakkauksia kuten lasipullon, puolen litran tölkin ja monipakkauksen. Sinebrychoffin alkoholittoman oluen Crisp-brändi puolestaan on Suomen talviolympiajoukkueen virallinen kumppani 2022. Pohjoismaiden vanhimman panimon valikoimassa on tammikuussa 2022 jo kymmenen erilaista alkoholitonta olutta, kaksi alkoholitonta siideriä ja yksi alkoholiton lonkero.

Viitteet: Tutkimustulokset yleisesti: Sinebrychoff online-tutkimus asenteista alkoholittomaan olueen 2021 N=1009

* Vastaajista, joilla on vähintään kerran kuussa sosiaalinen tilanne, jossa nautitaan alkoholia
** Panimoliiton tilastot 2020 – 2021 – alkoholittomat ja miedot oluet (0-2,8%)
*** Taloustutkimus: Suomalaisten alkoholiasenteet 2021
****Best Light Lager, World Beer Awards 2020